گفت‌وگو|

۲۵ درصد از جامعه از موزه‌ها بازدید می‌کنند/ ثبت ۲۲ میلیون بازدید در سال گذشته

8:55 - 28 ارديبهشت 1403
کد خبر: ۴۷۷۳۵۱۳
۲۵ درصد از جامعه از موزه‌ها بازدید می‌کنند/ ثبت ۲۲ میلیون بازدید در سال گذشته
مدیرکل موزه‌های کشور ضمن اشاره به اینکه سال گذشته ۲۲ میلیون بازدید از موزه‌های کشور داشتیم گفت: حدود ۲۵ درصد جامعه از موزه‌ها بازدید می‌کنند و این استقبال تکلیف ما را برای ارتقای کیفیت موزه‌ها مضاعف می‌کند.

هادی میرزایی در گفت‌وگو با میزان به مناسب روز جهانی موزه‌ها و آغاز هفته میراث فرهنگی در مورد آمار بازدید از موزه‌های کشور گفت: از ۸۲۹ موزه‌ای که در کشور داریم، آماری که در رابطه با بازدید از موزه‌ها ارائه می‌دهیم مربوط به موزه‌های وابسته به وزارت میراث فرهنگی است. در سال جاری با اهتمام و برنامه‌های رویداد محوری که در موزه‌ها برگزار شد با وجود تقارن نوروز با ماه مبارک رمضان و کاهش ساعت بازدید از موزه‌ها رشد چشمگیری در بازدید از موزه‌ها و اماکن تاریخی داشتیم.

وی ضمن اشاره به اینکه در تکالیف برنامه هفتم توسعه رویکرد ما ارتقای تعداد موزه‌ها از ۸۲۹ به هزار موزه است، ادامه داد: یکی از برنامه‌های اصلی ما سیاست هر شهر یک موزه است، اما این به معنای ایجاد موزه‌های وابسته نیست بلکه بر اساس ظرفیتی که در قالب آیین نامه اموال فرهنگی از سال ۸۱ پیش‌بینی شده اشخاص می‌توانند در ازای اخذ مجوز مجموعه‌داری موزه‌های خصوصی ایجاد کنند.

مدیرکل موزه‌های کشور با بیان اینکه بازدید از موزه یک امر عمومیست و تنها به دولت و نهاد‌های دولتی وابسته نیست؛ هر چند تمام دستگاه‌ها موظفند براساس قوانین موزه‌های اختصاصیشان را تحت نظارت وزارت میراث فرهنگی ایجاد کنند، افزود: یکی از اقدام‌هایی که اواخر سال گذشته با اهتمام هیئت دولت انجام شد، تصویب نامه نرخ گذاری ورودی موزه‌ها بود برخی تنها بخش قیمت گذاری آن را برداشت کردند و این در حالی است که از اهم موضوع‌های نرخ گذاری ایجاد یک شبکه واحد فروش بلیت است و با این اقدام دیگر لازم نیست مخاطبان برای ورود به موزه‌ها اعم از خصوصی، غیر وابسته، مشارکتی و وابسته به درگاه‌های مختلف فروش مراجعه کنند.

میرزایی با اشاره به اینکه این امکان برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فراهم شده و بخش‌های دیگر نیز به تدریج به این شبکه متصل می‌شوند، بیان کرد: امیدواریم امسال امکان عرضه و فروش بلیت در بخش مهمی از موزه‌های کشور در همین درگاه به صورت الکترونیکی و حضوری در یک بستر ایجاد شود تا بتوانیم از تمام بازدید کننده‌ها از موزه‌های کشور آمار دقیقی را ارائه کنیم.

وی ضمن بیان اینکه سال گذشته ۲۲ میلیون بازدید از موزه‌های کشور داشتیم و پیش‌بینی می‌شود امسال رشد مناسبی را در طول سال داشته باشیم، توضیح داد: طی چند هفته گذشته در شهر کاشان رشد بی‌نظیری در بازدید از موزه فین کاشان داشتیم و حدود ۲۵ هزار نفر از این مجموعه بازدید کردند و این استقبال مردم تکلیف ما را برای ارتقای کیفیت موزه‌ها مضاعف می‌کند هر چند که در حال حاضر از نظر اشیاء، راهنمایان و کارکنان موزه در تراز جهانی قرار داریم و دوره‌های آموزشی را برای همکارانمان می‌گذاریم تا بتوانند با کسب تجربه از کشور‌های توسعه یافته و پیشرو در امر موزه داری فعالیت کنند.

مدیرکل موزه‌های کشور ضمن اشاره به اینکه بازدید حدود ۲۰ میلیون نفر از موزه‌های کشور به این معنی است که حدود ۲۵ درصد جامعه از موزه‌ها بازدید می‌کنند، عنوان کرد: اما این به این معنی نیست که کیفیت موزه‌ها به طور صد در صد مطلوب است. ارتقای موزه‌ها یک امر مستمر است که باید در دستور کارمان قرار دهیم، استفاده از فناوری‌های نوین و سیستم‌های تعاملی در موزه‌ها به عنوان رویکرد جدی در وزارتخانه در ایجاد موزه‌های جدید در حال انجام است و در مورد موزه‌های موجود نیز هدف گذاری کردیم هر سال حداقل یک موزه در هر استان ارتقای کیفی یابد تا بتوانیم به سطح استاندارد برسیم و از اقدام‌های پراکنده و ریز پروژه‌ها فاصله بگیریم و یک موزه را در هر استان به ارتقای مطلوب برسانیم.

میرزایی روز جهانی موزه‌ها و هفته میراث فرهنگی بهانه‌ای برای درگیری مردم به این موضوع است، گفت: خدا را شکر مردم فرهنگی داریم که از موزه‌ها بازدید می‌کنند و آنچه می‌تواند بازدید از موزه‌ها را افزایش دهد رویداد‌هایی است که در برنامه مستمر موزه‌ها در نظر گرفته شده، تقویم رویداد‌های فرهنگی در سطح کشور تدوین شده است و تلاش شده حداقل در هر ماه هر موزه چند رویداد متنوع داشته باشد تا علاوه بر جذابیت‌های موضوعی به واسطه رویداد‌ها نیز مردم را جذب کند.

وی افزود: نکته بعدی اتصال پژوهش است، ما باید از معرفی چند کلمه‌ای از یک شیء فاصله بگیریم. باید از فضای صرف معرفی به حوزه پژوهش و اتصالش به نیاز جامعه برسیم.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *